Hmm...

Sitter och funderar...

Det är så här va.. Elise vill gå på min mormors begravning...hon är 7 år gammal.
Mitt spontana svar var nej!
Alla vet vi ju att begravningar inte är roliga.. och jag tycker inte att hon ska behöva gå igenom en om hon inte måste... svårt att förklara...
Men iaf.. pratade med min bror om det igår och han sa att Elise är så pass vuxen till sättet (vet inte om man kan säga vuxen om en 7-åring.. men jag vet inte hur jag ska beskriva det annars) så att hon klarar nog av att gå.. om det verkligen är vad hon vill.

Sen pratade jag med mamma igen nu för en stund sedan och hon frågade prästen om vad han tyckte... och han sa att det ofta är barn i den åldern med. Dom vet ju faktiskt vad som har hänt och det kan vara skönt för dom att få vara med hela vägen.. det är lika viktigt för dom att få ett riktigt avslut..

Så nu sitter jag i valet och kvalet... jag vet faktiskt inte om jag tycker att hon ska med...

vad säger ni? Kom gärna med för och nackdelar!

Kommentarer
Postat av: nina

coco var med på pappas och det var inga problem. tror man behöver det som barn för att få ett slags avslut. hon är juh så pass gammal att hon vet vad som hänt med hennes gammelmormor.



sen är det juh så att man måste anpassa sig efter barnens personlighe och du känner juh elise bäst. men jag skulle nog ha med henne om hon vill. hon är en tuff tjej.

2009-04-27 @ 18:57:44
URL: http://mrztigger.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min dotter var 4 när min mormor gick bort och hon var med på begravningen det gick jätte bra. Hon pratar mycket idag om henne och hur det var. Presten hade med henne när hon bytte om och förklarade allt för henne sen fick hon lägga ut blommorna vid minneslunden. Jag tror att det var väldigt bra för henne att få va med och se vad som händer när man dör och inte bara är försvunnen för alltid. Samt att prästen var så bra på att förklara det på ett bra sätt för henne. Vi spelade Sonja Aldens till en ängel till minne av henne nån månad senare den är jätte fin och passar även för begravning. Mvh Anna

2009-04-27 @ 19:59:43
Postat av: anna

jag kan bara berätta hur det har varit för mig. min farfar begravdes när jag var 7 år och jag fick vara med under begravningen. nu idag hade jag önskat att mina föräldrar inte tagit med mig.

det var jätte läskigt att se hela sin familj så ledsen, får gås hud bara jag tänker på det.

inget jag nånsin skulle vilja utsätta ett annat barn för.

även fast man förbereder ett barn på allt som hör en begravning till så kan de aldrig förstå hur det kommer bli, för man måste ju få gråta och vara ledsen när man begraver en familjemedlem.

kan hon inte få komma när själva gudstjänsten är över och kanske gå fram till kistan och få ge sitt avsked?

2009-04-28 @ 09:38:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0